Andere aspecten die een rol spelen bij begrijpend lezen!
Diagnostiek
Het “Diagnostisch kompas” stelt je in staat om in een kort tijdsbestek en op een gemakkelijke wijze de leesvoorwaarden en leesvaardigheden in kaart te brengen.
Doelmatigheid
Er wordt gewerkt met heldere doelen en verwachtingen die zijn afgestemd op de kerndoelen.
Er is aandacht voor de evidence based leesstrategieën die als hulpmiddel worden ingezet en leiden tot leesbegrip.
Onderzoeksresultaten tonen aan dat 77 % van alle leerlingen het referentieniveau 2F behaalt na het volgen van de 7 lessen van de Op Maat Begrijpend Lezen Training. Bij een 2e nameting (half jaar later behaalt 86 % van de leerlingen het 2F niveau. Ofwel bijna alle leerlingen stijgen één of twee niveaus op landelijk genormeerde toetsen zoals bijv. Cito of de IEP toets.
Begrijpend lezen
Instructie
Er wordt gewerkt met een instructiemodel die differentiatie mogelijk maakt.
Interactie over de inhoud van de tekst en leren omgaan met passages en moeilijke woorden met het oog op leesbegrip.
Effectieve instructie en feedback op de taak, het proces, de zelfregulatie en het kind.
Er is aandacht voor samenwerken.
Er is oog voor de transfer. Ofwel de vaardigheden kunnen gemakkelijk worden ingezet bij andere vakken.
Leerling
Uit resultaten van enquêtes blijkt dat kinderen meer leesplezier ervaren. Ofwel de intrinsieke leesmotivatie bevordert.
Er kan aangesloten worden bij de verschillen tussen de leerlingen en de behoefte van het kind.
Het kind kan een passende leeshouding inzetten die leidt tot leesbegrip.
Tekst
Er worden teksten met diverse onderwerpen aangeboden, die uitdagend en betekenisvol zijn.
Op Maat Begrijpend Lezen biedt verschillende soorten teksten met een duidelijke structuur aan, die aansluiten bij de leef- en belevingswereld van het kind.