Met welke begrijpend leesprocessen moeten we rekening houden? Waaraan moet krachtige begrijpend leesdidactiek voldoen? En wat zijn de effecten van de Op Maat Begrijpend Lezen Training in de praktijk? Om deze drie vragen te beantwoorden heeft Daniëlle van der Zalm uitgebreid literatuuronderzoek gedaan. Uit dit onderzoek is omvattend model,©2020 ontwikkeld, dat ervoor zorgt dat de leerkracht weet welke componenten een rol spelen bij begrijpend lezen en waarmee je rekening dient te houden tijdens het onderwijzen van begrijpend lezen.


Op Maat Begrijpend Lezen heeft een heldere gestructureerde opbouw. Leerkrachten en leerlingen beoordeelden de inhoud, opbouw en structuur en bestaande materialen positief. De waardering is gemeten met interviews en een enquête met de 5-punts-Likertsschaal.

De methode speelt via de zes pijlers in op de cruciale componenten die een rol spelen bij begrijpend lezen te weten: de Instructie, de Leerling, de Tekst en de Diagnostiek/Doelmatigheid.

Informatie
Begrijpen, inleven en uitleggen
Verwijzingen
Inhoud
Verbanden
Structuur
Toets & Extra Oefenstof
  • 7/8 lessen
  • Wekelijks  +/- 45 min.
  • Afgestemd op de kerndoelen
  • Verbinding met andere vakgebieden
  • Toewerken naar het 2F en zelfs 3F niveau
  • Afsluiting met een toets, aansluiting met genormeerde toetsen zoals Cito of IEP
  • De lessen digitaal of op papier
  • Inzicht in successen en verbeterpunten
  • Instructiekaarten
  • Handleiding
  • Digibordsoftware
  • Video’s
  • Antwoordboeken
  • Direct inzicht in leerlingresultaten
  • Diagnostiek in kort tijdsbestek

Aanvullende materialen

Vanuit de praktijk kwam de vraag: “Hoe kunnen we de effectieve methodiek voortzetten na de 8 lessen van de Op Maat Begrijpend Lezen Training?” Om deze reden is er nader onderzocht welke krachtige didactische aanpakken aanvullend ingezet kunnen worden op de training. Op basis hiervan zijn extra materialen ontwikkeld die samen een compleet leerstofjaaraanbod vormen.

  • Krachtige didactische evidence based aanpakken
  • Compleet leerstofjaaraanbod
  • Differentiatiemogelijkheden
  • Wekelijks +/- 45 min.

Rijke teksten

  • Teksten met een duidelijke structuur voor het hele schooljaar.
  • Voldoende verbindingswoorden, origineel taalgebruik en een gevarieerde woordenschat.
  • Uitdagende en betekenisvolle onderwerpen.
  • De diverse tekstsoorten
  • Prikkelende vragen

De Groeikaarten

  • Betekenisvolle opdrachten
  • Concrete doelen
  • Afgestemd op de Op Maat Begrijpend Lezen Training
  • De gewenste leesvaardigheden van de zes Pijlers verder inoefenen

De Bloeikaarten

  • Evidence based
  • Ontwikkelen tot een gevorderde lezer
  • Interactie voor, tijdens en na het lezen
  • Transfer, de vaardigheid toepassen bij andere vakken